مدیر فیلمبرداری کیست؟

      گاهی اوقات به دلیل کثرت استفاده از برخی کلمات در مراودات کاری ، مفاهیم و معانی همه جانبه آن ها کمرنگ شده و ساده ترین معنی ظاهری آن ها به اذهان متبادر می شود. علاوه بر آن ، تغیرات روز افزون در شرایط تکنولوژیک ، تولید ، و موقعیت ها و مشاغل حرفه ای ، نیاز به بازتعریف برخی تخصص ها از نگاه دست اندرکاران و مطلعین را ایجاب می کند.

      مدیر فیلمبرداری از مواردی است که تبیین آن ، نه تنها وجوه مختلف خود این حرفه را مشخص ، بلکه بخش مهمی از روند خلق یک اثر سینمایی را هم معلوم می کند. در این نوشتار ، آقای فرخ مجیدی از نگاه و با شناخت خود ، به تعریف مدیر فیلمبرداری و تشریح موقعیت و عملکرد او می پردازد؛ در این زمینه ، از دریافت نظرات دیگر ، با نشر آنها برای شناخت بیشتر و دقیقتر از حرفه سینما ، استقبال می کنیم.

 

      مدیرفیلمبرداری کیست

      بی شک هر نوع تعریف آئین نامه ای از حدود وظائف و اختیارات مدیر فیلمبرداری ، لوث کردن نقش و تاثیر بی چون و چرای او در خلق فضای هنری فیلم است.

      مدیر فیلمبرداری به آن مرتبه ای از توان ، پختگی ، تسلط و خلاقیت رسیده که از چارچوب یک تکنیسین صرف یعنی فیلمبردار که در بهترین حالت تنها یک اپراتور خوب دوربین است ، عبور کرده و وارد حیطه هنر و خلاقیت شده است. و تردیدی نیست که خلق بخش اعظم فضای یک فیلم در گرو نگاه مدیر فیلمبرداری و توان او در ترجمه نیاز و خواست کارگردان است.

      مدیر فیلمبرداری ، مفهومی را که در پشت یک لغت و جزئیات یک تصویر نهفته است ، تنشی را که در حال شکل گیری است ، و تلاطمات و غلیانات احساسی جاری دریک فیلم ، همچون عشق و نفرت ، و وسوسه های درونی قهرمان داستان را به یاری توان و خلاقیت خود و با تسلط بر نور و رنگ و حرکت و کادر ، پدید می آورد.

      مدیر فیلمبرداری ، با توجه به وضعیت روانی قهرمان داستان ، قادر است با استفاده از عدسی و نور و حرکت مناسب دوربین ، حس و حالی را که شخصیت قصه در هر لحظه با آن در گیر است به تماشاگر انتقال دهد. این که چه چیزی را ببینیم ، تصمیم مدیر فیلمبرداری نیست اما چگونه دیدن ، مطمئنا حاصل خواست و عملکرد اوست که با انتخاب نسبت کنتراست و عمق فو و کمپوزیسیون مناسب ارائه می شود. می گویند این کارگردان است که حرف آخر را می زند ولی کیست که نحوه وچگونگی نشستن رنگ و تابش نور در کادر را تعیین می کند؟

      مدیر فیلمبرداری ، بیننده را به درون فضاهایی از تخیل و تصور می کشد و لحظاتی از زندگی را تصویر می کند که هرگز در واقعیت با آن روبرو نشده است . او به کمک نور ، ابعاد و زوایایی را برجسته می کند که در زندگی واقعی کمتر تجربه شده است. در کار مدیر فیلمبرداری نور و سایه همواره با یکدیگر در نبردند و هر المان و هر جزئی از کمپوزیسیون ، ترکیبی است همزمان از رویا و کابوس.

      بدون وزن و وقار حرکات دوربین و زوایای هوشمندانه عدسی و سایه روشن های دراماتیک  Greg Tolland، همشهری کین» به سادگی می توانست یک ملودرام سبک باشد که به سختی ارزش یکبار دیدن را داشته باشد. و یا 2001 اودیسه فضایی» با کار درخشان Geoffrey Unsworth ، یا ببر درنده، اژدهای پنهان» کار زیبای Peter Pau. همچنین تاثیر غیر قابل انکار افرادی چون داریوش خنجی در هفت» ،Gordon Willis  در پدر خوانده» ، Emmanuel Lubezki در درخت زندگی» ، Vittorio Storaro در اکنون قیامت» ،  Jordan Cronenweth در Blade Runner , و John Alcott در باری لیندون» ،  Nestor Almendros در روزهای بهشت» ، Russel  Carpenter ، و Eduardo Serra را نمی توان نادیده گرفت.

      اینان ، دهها و صدها فیلمبردار ارزشمند دیگر که طی این سال ها دانش ، توان و خلاقیت خود را به کار گرفته اند تا در بسیاری از موارد مرزهای تصور و تجسم کارگردانان را درنوردند و ورای انتظار آنان ، دست به خلق دنیاهایی شگرف و بی بدیل بزنند ، تماما الگو و مثالی هستند روشن بر تعریف مورد نظر ما از مدیر فیلمبرداری و نقش ، جایگاه و پایگاه او در خلق یک اثر ماندگار.

      فرخ مجیدی

آینـده فیلمبـرداری

مدیر فیلمبرداری کیست؟

، ,مدیر ,فیلمبرداری ,یک ,      ,ها ,مدیر فیلمبرداری ,      مدیر ,می کند ,و خلاقیت ,که در

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

lichking مطالب اینترنتی bisunbisun بشنو از نی دکتر محمد احمدی بافنده berooznews دانلود سریال سوپرنچرال ketabkhoooneh دل باخته آلفا فیلم